Jumaat, 4 November 2011

Ekspresiku [Masjid Al-Hussain, Kuala Perlis]

gambar ihsan :-http://kami-anak-malaysia.blogspot.com

Sebut sahaja negeri Perlis, sudah tentu para pembaca akan tergambar tentang Padang Besar, Gua Kelam dan Kuala Perlis. Kuala Perlis merupakan nadi penghubung antara negeri ini dengan Langkawi. Jeti Kuala Perlis sentiasa dikunjungi pelancong domestik mahupun luar negara untuk ke Pulau Bebas Cukai itu. Kini, Kuala Perlis mempunyai satu lagi mercu tanda yang amat menarik iaitu Masjid Kuala Perlis. Ia telah dibuka secara rasminya pada bulan Oktober 2011. Istimewanya, masjid ini dibina seolah-olah terapung.

Masjid ini adalah hasil ilham Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Syed Jamalullail. Masjid ini dinamakan Masjid al-Hussain. Antara ciri utama masjid indah ini adalah kubah yang berwarna kuning beserta corak berwarna biru yang merupakan warna rasmi bagi negeri ini. Selain itu, ia memiliki sebuah menara puncak berkembar yang simbolik kepada asal-usul kejadian manusia. Masjid terapung ini boleh memuatkan 1000 jemaah pada satu-satu masa. Kos pembinaannya pula dianggarkan antara RM 12juta.

Keunikan masjid ini adalah terdapat lampu berwarna pada menara yang dilihat pada waktu malam bagi menandakan masuknya waktu solat. Selain itu, terdapat tulisan kaligrafi dalam ukiran dinding. Para pengukirnya didatangkan khas daripada negara Timur Tengah iaitu Uzbekistan.

Anda boleh mengunjungi masjid ini pada bila-bila masa sahaja. Pastinya kunjungan anda akan lebih bermakna dengan menyaksikan keindahan masjid ini dan panorama sekitarnya.


2 ulasan:

ikhwanceria berkata...

lawanye pic masjid nieee

EK berkata...

cilok3...hehe